Ostatnio dużo się mówiło o nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca
1994r. Prawo budowlane.
Ustawa po nowelizacji wejdzie w życie 28 czerwca 2015r.
Niestety nie będzie tak wspaniale jak mogło się wydawać. W mediach było dużo wypowiedzi mylących, mówiących, iż nowelizacja uprości, a także skróci niesamowicie proces inwestycyjny.
W rzeczywistości istotnych zmian jest niewiele, a dotyczą one następujących etapów inwestycyjnych:
Nowela znosi wymóg uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na
budowę lub przebudowę domu jednorodzinnego. Rozwiązanie to dotyczy budynków,
których obszar oddziaływania nie wykracza poza granice działki objętej
inwestycją, czyli w sytuacji, w której dom nie jest uciążliwy dla sąsiadów. Krótko
mówiąc w większości przypadków, gdy chcemy rozpocząć budowę lub rozbudowę budynku
z zachowaniem przepisowych odległości od granic z sąsiednimi działkami.
W takich przypadkach konieczne będzie zgłoszenie budowy do
wydziału Architektoniczno-Budowlanego. Starosta będzie miał 30 dni na ewentualny
sprzeciw.
Zmiana o której było bardzo głośno w mediach, a która powodowała wiele pytań ze strony projektantów, kierowników budów, a także inwestorów dotyczy pozwoleń na budowę wyżej wymienionych budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Fakt, inwestor nie będzie obowiązany do uzyskania pozwolenia na budowę takiego budynku, jednakże (jak napisałem powyżej) zostało to zastąpione zgłoszeniem, do którego należy przedłożyć praktycznie te same dokumenty, co do dotychczasowego wniosku o pozwolenie na budowę. Tym samym przyznać należy wprost, że "zgoda na budowę" którą musi uzyskać inwestor od organu Arch-Bud zmieniła jedynie nazwę. Natomiast pozytywem jest skrócenie czasu na wydanie tejże "zgody".
Nowela znosi ponadto obowiązek załączania do projektu
budowlanego oświadczeń o zapewnieniu energii, wody, ciepła i gazu oraz o
warunkach przyłączenia do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych,
gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, oraz oświadczeń
właściwego zarządcy drogi o możliwości dostępu do drogi publicznej (z wyjątkiem
dróg krajowych i wojewódzkich, dla których takie uzgodnienia nadal będą
konieczne).
W przypadku braków formalnych we wniosku o pozwolenie na
budowę, organ administracji będzie musiał wezwać inwestora do ich uzupełnienia
w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. Do tej pory nie było wyznaczonego
terminu na wezwanie do uzupełnienia braków.
Kolejna zmiana, jaką wprowadzają nowe przepisy, stanowi, że
inwestor będzie mógł rozpocząć wszystkie roboty budowlane na podstawie decyzji
podlegającej wykonaniu, gdy nie ma innych stron postępowania. Chodzi o
sytuację, gdy inwestor jest jedyną stroną postępowania o zatwierdzenie projektu
budowlanego i udzielenie pozwolenia na budowę.
W artykule dotyczącym obiektów niewymagających pozwolenia na
budowę dodano garaże oraz ganki, a także zwiększono powierzchnię zabudowy
wolnostojących budynków gospodarczych z 25m2 do 35m2.
Rozszerzono katalog inwestycji realizowanych bez
konieczności uzyskania pozwolenia na budowę o m.in.: wolnostojące parterowe
budynki rekreacji indywidualnej o pow. do 35m2; przy czym liczba tych obiektów
na działce nie może przekraczać 1 na każde 500m2 pow. działki,
Nowelizacja umożliwia budowę sieci elektroenergetycznych
obejmujących napięcie nie wyższe niż 1kV, sieci wodociągowych, kanalizacyjnych,
cieplnych i telekomunikacyjnych, bez konieczności pozwolenia na budowę, ale z
koniecznością dołączenia do projektu budowlanego. Zniesiony został obowiązek
uzyskania zezwolenia na budowę w przypadku wszystkich instalacji, z wyjątkiem gazowych.
Wśród inwestycji, które nie wymagają zezwolenia na budowę
znalazły się też przydomowe oczyszczalnie ścieków do wydajności 7,5m3/dobę oraz
zbiorniki bezodpływowe na nieczystości o pojemności do 10m3, przydomowe baseny
i oczka wodne o powierzchni do 50m2, zjazdy i zatoki parkingowe na drogach
wojewódzkich, powiatowych i gminnych.
W zakresie robót budowlanych, które nie będą wymagały
pozwolenia na budowę, zostały dodane m.in.: przebudowa obiektów budowlanych,
przebudowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych o ile nie prowadzi do
zwiększenia dotychczasowego obszaru oddziaływania tych budynków, przebudowa
urządzeń budowlanych, a także docieplenie budynków o wysokości do 25m.
Skrócono czas oczekiwania na tzw. "milczącą zgodę na
użytkowanie" (brak sprzeciwu organów nadzoru budowlanego) - z 21 do 14 dni
- w przypadku obiektów, których formalne zakończenie odbywa się na podstawie
zawiadomienia o zakończeniu budowy.
Nowelizacja rozszerza katalog obiektów budowlanych,
oddawanych do użytku na podstawie zawiadomienia o zakończeniu budowy. Wśród
nich znalazły się m.in.: warsztaty rzemieślnicze, stacje obsługi pojazdów,
myjnie samochodowe, garaże do 5 stanowisk włącznie, obiekty magazynowe takie
jak: chłodnie, hangary, wiaty, budynki kolejowe takie jak: nastawnie, podstacje
trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe, myjnie taboru
kolejowego, a także place składowe, postojowe i parkingi oraz stawy rybne.
Obecnie rozpoczęcie użytkowania tych obiektów wymaga wcześniejszego uzyskania
decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
- Legalizacja obiektów istniejących:
Wprowadzono możliwość wystąpienia z wnioskiem o umorzenie
lub rozłożenie na raty opłaty legalizacyjnej za dokonanie samowoli budowlanej.
"Projekt nie przewiduje zmiany dotychczasowych zasad ustalania opłaty
legalizacyjnej, nie liberalizuje też wymogów stawianych inwestorom w procesie
legalizacji samowoli budowlanej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz